نام گذاری تعین اول به این نام، بر آمده از تفسیر خاصی است که اهل معرفت از آیه : ثم دنا فتدلی فکان قاب قوسین أو أدنی (نجم: 9-8) دارند . آنها معتقدند منظور از قوسین دو قوس وجوب و امکان و مراد از قاب قوسین تعین ثانی و مراد از أو أدنی تعین اول است که بنابر مفاد آیه، نقطه نهایی سلوک رسول الله است.
و کنی عنه الشرع بمقام أو أدنی ، فإنه باطن مقام قاب قوسین و هو مقام أو أدنی من قرب القوسین المذکورین لم یدع أثر التمیز و التکثر فی دائره الجمعیه بین حکم الأحدیه و الواحدیه .
(جامی ، نقد النصوص ص 36-37)
شرع مقدس از این مقام با اصطلاح او ادنی تعبیر کرده است؛ زیرا تعین اول، باطن مقام قاب قوسین (تعین ثانی) است....و این مقامی است که از دو قوس وجوب و امکان (یعنی تعین ثانی) به حضرت حق نزدیک تر است؛ مقامی که در دایره جمعیت میان حکم أحدیت و واحدیت اثری از تمیز و تکثر باقی نمی گذارد.
منابع :
- یزدان پناه – سید یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص 404