عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

نام گذاری تعین اول به این نام، بر آمده از تفسیر خاصی است که اهل معرفت از آیه : ثم دنا فتدلی فکان قاب قوسین أو أدنی (نجم: 9-8) دارند . آنها معتقدند منظور از قوسین دو قوس وجوب و امکان و مراد از قاب قوسین تعین ثانی و مراد از أو أدنی تعین اول است که بنابر مفاد آیه، نقطه نهایی سلوک رسول الله است.

و کنی عنه الشرع بمقام أو أدنی ، فإنه باطن مقام قاب قوسین و هو مقام أو أدنی من قرب القوسین المذکورین لم یدع أثر التمیز و التکثر فی دائره الجمعیه بین حکم الأحدیه و الواحدیه .

(جامی ، نقد النصوص ص 36-37)

شرع مقدس از این مقام با اصطلاح او ادنی تعبیر کرده است؛ زیرا تعین اول، باطن مقام قاب قوسین (تعین ثانی) است....و این مقامی است که از دو قوس وجوب و امکان (یعنی تعین ثانی) به حضرت حق نزدیک تر است؛ مقامی که در دایره جمعیت میان حکم أحدیت و واحدیت اثری از تمیز و تکثر باقی نمی گذارد.

منابع :

  • یزدان پناه سید یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص 404