آگاهیهای مقدماتی
چشمانداز سفر
حقیقت درکپذیر و وصفناپذیر عرفان
اقسام امور از نظر ادراک و توصیف
چرا بعضی از امور وصفناپذیرند؟
سهگونه وجوب: فقهی، عرفانی، عقلی
تاکید بر سلوک در آیات و روایات
ثمرات سلوک
انواع موانع سفر
ترجمان شهود درونی به شعور ذهنی
تسلیم کامل در برابر استاد کامل
شرایط طالب معرفت از دیدگاه مرحوم بهاری
آیا همهی اسفار اربعه صعودی و تکاملیاند؟
نظر مرحوم اصفهانی درباره تعداد سفرهای آدمی
سلوک الی الله، سفری به فرازمان و فرامکان
بررسی علل سرعت در سیر الی الله
تربیت دوران نوزادی، کودکی و نوجوانی
تسلیم کامل در برابر استاد کامل
لوازم سفر
همراهان سفر (همسفران)
گونه های ارتباط سالک با دیگران
ارتباط سالک با غیرسالکان و سالکان
نقش همسفران در حل مشکلات سالک
نامحدود بودن درجات محبت به خدا
قرائت قرآن در سحرها با حزن و توجه
راهنمای سفر
تفاوتهای استاد خاص و استاد عام
شاخصههای شناخت کمال در استاد
اعتماد ومراجعهی انسانهای فرهیخته
انجام دادن کارهایی که فقط از انسان کامل سر میزند
ضرورت راهنمای سفر و پاسخ به اشکالات
آیا ریای معکوس راه دستیابی به اخلاص سالکانه است؟
برخی آثار اخلاص از دیدگاه روایات
ترک محرمات، انجام واجبات (توبه)
ترک عادات (ترک عادتها و تعارفات غلط یا لغو)
بودن با اهل دنیا و پریشان خاطران
دوری جستن ازلذتها و مشتهیات نفسانی
طلب حال، حفظ آن و تبدیل آن به مقام
مقاطع سفر
مبدأ سفر
اشتباه نکردن مقام سلوکی با مشابهات آن
نقد تطبیق حال بر منزل، و ملکه بر مقام
تفاوت در تعبیر یا اختلاف درحقیقت
نتیجه : اختلاف تعبیر، اتحاد حقیقت
آرای گوناگون درتعداد منازل راه
نظر نویسنده دربارهی منازل راه خدا
درجه اول: عالم ماده
درجه دوم: عالم برزخ
درجه سوم: عالم عقل
درجه چهارم، پنجم و ششم: توحید افعالی، اسمایی و ذاتی در عالم لاهوت
احکام دوازدهگانهی مشترک منازل سفر
حضور هر یک از مقامات درجمیع مقامات
رعایت حکم هر یک از منازل راه، الزامی است
ادراک بعضی ازخصوصیات مرتبهی مافوق به صورت "حال" ممکن است
اطلاع وکشف اجمالی برای عبور ازهر عالمی کافی است
راه یافتن به مرتبهی بالاتر امکان اصلاح هر مرتبه را فراهم میآورد
تصحیح نهایات سلوک متوقف بر تصحیح بدایات آن است
برخی مقامات با همهی مراتب و مقامات قابل جمع است
اشتراک سالکان درمقامات اصلی و تفاوتشان در مقامات فرعی است
مقصد سفر
آیا تفکر دربارهی مقصد سفر(خداوند) جایز است؟
توجیه تعابیر گوناگون دربارهی مقصد
اسفار اربعه
سفر دوم: سفر از حق به سوی حق با حق
سفر سوم: سفر از حق به سوی خلق با حق
سفر چهارم: سفر از خلق به سوی خلق با حق
کریوهها و گردنههای سفر
ترک عادات ناشایست فردی و اجتماعی
نمونههایی از عادات زشت فردی و اجتماعی
عبور از مرحلهی تجلیات نفسانیه
راه میانبر سفر
آیا راه میانبر همان سرعت سیر است؟
آیا راه میانبر همان صراط مستقیم است؟
آگاهی های تکمیلی
عرفان و راههای انحرافی و مشابه سفر
مطلب اول: تفاوت راه عرفان با عبادت سوداگرانه یا بردهوار
زهد، عابد و عارف از دیدگاه ابنسینا
عبادت سوداگرانه یا ریاضت عاشقانه و پرستش عارفانه
نکات قابل استفاده از عبارات ابن سینا
دیدگاه مکتب اهل بیت علیهاالسلام
نظر عارف کامل مرحوم ملکی تبریزی
نکات قابل استفاده از سخن مرحوم ملکی تبریزی
مطلب دوم : تفاوت راه عرفان با مسلک غلو
مطلب سوم: تفاوت راه عرفان با راه علوم غریبه
بحث فلسفی (دربارهی علوم غریبه)
بحثی علمی (دربارهی علوم غریبه)
تفاوت راه عرفان با مسلک تصوف باطل
حلول و اتحاد یا تفسیر خطاء از فنای ذاتی
خودبرتربینی نسبت به دیگر سالکان
نسبت شریعت با طریقت و حقیقت و دفع یک توهم
دل دادن به کشف و کرامات و مقامات
سبکبالی در سفر (قبض و بسط سلوکی)
کافر در تنگی و تنش، و مؤمن در گشایش و آرامش
اسباب اختیاری قبض خواسته
اسباب قبض خواسته (اختیاری و غیر اختیاری)
راه درمان قبض
راه درمان قبض خواستهی معلوم السبب
راه درمان قبض خواستهی مجهول السبب
راه بازشناسی قبض ناخواسته از این قبض
نوعی دیگر از قبض: قبض در آغاز عمل