عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

 خداشناسی عرفانی 

       وحدت و کثرت وجود 

   از دیدگاه فلسفه مشاء 

 نظریه کثرات متباین

 بیان فنی نظریه مشاء

 نقد فنی نظریه مشاء

 صحت انتساب این نظریه به مشاء

 نظریه تشکیک عامی وجود

 نقد نظریه تشکیک عامی

 ازدیدگاه حکمت متعالیه

 از دیدگاه عرفانی

       تساوق وحدت و وجود 

       وحدت شخصیه وجود در متون عرفانی

       وحدت شخصیه در قالب مثال

  نفس و قوای آن

  دریا و موج دریا

  آینه و صورت در آینه

  نور و شیشه ها

  یک و اعداد 

  الف و حروف

  سایه و شخص

  رؤیا 

  پوست و مغز

  صورت و معنا

  جسم و جان

  مِجمَر و حلقه آتشین

  قوه حافظه 

  خودبرجسته‌نما

       جهت منفی مثال های وحدت شخصیه

       تحلیل عقلانی نظریه وحدت شخصی وجود

       انحاء تحقق وجود

       اقسام حیثیات اتصاف موضوع به محمول

  تعلیلی

  تقییدی

  اطلاقی

  تفاوت حیثیات 

       اقسام حیثیت تقییدی

  نفادیه

 بیان تمثیلی کثرت ماهوی

  اندماجیه

  شانیه

       جمع بندی نظریه وحدت شخصی وجود

       فروعات نظریه وحدت شخصی وجود 

  اطلاق مقسمی واجب

 تبیین اطلاق مقسمی 

 اعتبارهای چهارگانه

 لابشرطیت قسمی و وحدت سریانی در وحدت تشکیکی

 اطلاق مقسمی در کلمات عرفا

 اطلاق مقسمی از دیدگاه امام خمینی (ره)

  تمایز تقابلی و احاطی

  جامع اضداد بودن حق تعالی

  جمع میان تشبیه و تنزیه

  نفی حلول، اتحاد

  رابطه حق و خلق

  سریان در مظاهر کثیره و وحدت ذات

  نفی همه خدایی

  لحاظات نفس الامری

 لحاظ وحدت حقیقی

 لحاظ کثرت حقیقی

 لحاظ وحدت نسبی

 وحدت شخصیه و لحاظات سه گانه 

 امام خمینی (ره) و لحاظات سه گانه

 سید احمد کربلایی (ره) و لحاظات سه‌گانه 

  تحقق خارجی کثرت، خیال عرفانی

  حیرت وجودی

  عارف حائر جدید

  علم مخلوقات به حق

  توجیه شرور

  عدم اسناد شر به خداوند متعال

  بعد تربیتی

       ادله وحدت شخصی وجود

  برهان وجود ربطی و فقری

 بیان اول

 بیان دوم

 بیان سوم

  برهان نامتناهی

  برهان صرف الوجود

       وحدت وجود در کتاب و سنت

  توحید صمدی 

  از نظر قرآن ماسوی آیتند نه معلول

  توحید کامل منزه از شطح

  زبان عرفانی اسمایی قرآن

  وحدت صمدی حق درآیات الهی

  مشاهده خدا قبل از هر شناختی

  خداوند، تنها واجد فعل و تاثیر

  خداوند، مالک حقیقی

  انحصار توکل در توکل به خداوند

  خدای حاضر در شراشر هستی

  هر چه هستی اوست

  حدیث قدسی گنج پنهان

  احادیث قرب نوافل و فرایض

  امام هفتم (علیه السلام) و بیان توحید ناب در قرآن

  انه الحق

       آیات و روایاتی در تعین اطلاقی حق تعالی 

       وحدت وجود از منظر شریعت

  آیات ظهور حق

  آیات و روایات ناظر به وحدت حق

  آیات ناظر به قرب حق تعالی

  روایات ناظر به وجود حق در اشیاء

  آیات و روایات ناظر به اسماء الهی

  آیات و روایات در زمینه توحید افعالی

 

 جهان‌شناسی عرفانی 

 مقام غیب الغیوبی ذات

 اطلاق مقسمی

 «لا اسم و لا رسم» بودن

 حکم ناپذیری

 نامعلوم بودن

 غیرمنظور  بودن

 احکام و صفات اندماجی

 عینیت یا غیریت صفات با ذات

 مثال های چگونگی تحقق کثرات در ذات

 اتحاد صفات با یکدیگر در مقام ذات

 تاخر نسب اندماجی از مقام ذات 

 ویژگی های نسب  اندماجی

 اعتبارات ذات از دیدگاه امام خمینی (ره)

 اسامی

 ظهور و تجلی

 مقام ذات، مبدأ تجلیات

 کمون و بروز

 اسم عرفانی

 اسم و اسم الاسم

 اسماء یا نسب اشراقی ذات حق

 تجلی ذات در اسماء

 عینیت و غیریت اسم و مسمی

 خفا در عین ظهور

 مظاهر و مجالی

 ظاهر و مظهر

 صورت مرآتی

 منشاء ظهور تکثرات و تعینات امکانی

 تکرار در تجلی

 بیان قرآنی تجلی

 تمیز تشکیک عارف و حکیم

 تفاوت ظهور عرفانی با تشکیک فلسفی

 تشکیک در ظهور

 نَفَس رحمانی

 گستره

 قاعده الواحد

 حقیقت

 شمول و سریان

 مراحل سه گانه

 مثال ها

 تجلی واحد

 بساطت

 اطلاق قسمی

 وجوب و امکان

 ارتباط با ممکنات

 نام ها

 نفس رحمانی

 صادر نخستین

 جوهر اول

 طبیعت کلی

 «طبیعت کلیه» در اصطلاح حکما و عرفا

 هیولی اولی

 عماء

 سایر اسامی

 اقسام تعینات

 تعین اول

 وحدت حقه حقیقیه

 احدیت و واحدیت

 فنای اسماء در مرتبه احدیت

 راز پیدایش کثرت

 دیدگاه فیلسوفان

 تفاوت وحدت حقیقی در مقام ذات و تعین اول

 تفاوت علم ذات به ذات در مقام ذات و تعین اول

 نسبت نَفَس رحمانی و تعین اول

 نام ها

 تعین اول

 تجلی اول

 اقرب التعینات

 مقام جمع

 احدیت

 حقیقه الحقایق

 برزخ اکبر

 حقیقت محمدی(صلی الله علیه وآله و سلم)

 طامه کبری

 اسامی دیگر

 اسماء ذاتی در تعین اول

 امکان دستیابی به تعین اول

 کمالات الهیه

 تعریف کمال

 اقسام کمال 

 کمال ذاتی

 کمال اسمائی

 کلمات عرفا در مورد کمالات الهی

 شعور به کمال ذاتی و اسمائی در تعین اول

 حرکت حبّی

 تعین ثانی

 کلیات 

 تعریف و تبیین

 کثرت و امتیاز نسبی

 وحدت علم در عین کثرت معلومات

 ارتسام به حسب علم نه به حسب ذات

 تحقق اسماء عرفانی

 کیفیت انتشاء اسماء از ذات 

 ارتباط با وجوب، مبدئیت، الوهیت و واحدیت

 تلازم احدیت و واحدیت

 تفاوت احدیت و واحدیت در اصطلاح حکما و عرفا

 وساطت علم الهی در تحقق کثرات

 تفاوت نظریه عرفا و عموم حکما

 تفاوت نظریه عرفا و فلاسفه مشاء

 اسماء

 چیستی

 رابطه اسم با صفت

 تفاوت اسم در اصطلاح حکما و عرفا

 اسماء و وحدت شخصیه

 اسماء، عامل ارتباط محدث و حادث

 عینیت و غیریت اسم و مسمی

 عدم محدودیت حقایق صفات 

 اسماء سلبی و ثبوتی

 صفات جمال و جلال

 تفاوت جمال و جلال در اصطلاح حکما و عرفا

 آمیختگی جمال و جلال

 اسماء ذات، صفات و افعال

 چینش نظام اسمائی در تعین ثانی

 اسم جامع الله

 مبدئیت

 اشتمال و ظهور

 رابطه اسم الله با تعینات

 جامعیت

 تعین اول و اسم الله

 اسم اعظم

           الله ذاتی و وصفی

           الله و مألوه

 اسماء کلی چهار گانه

 اسماء کلی هفت گانه

 نکاح اسمائی 

 درخت اسمائی

 درخت اسمائی دیجیتال جدید

 مظاهر اسماء

 نظام احسن

 خلاصه بحث اسماء

 اعیان ثابته

 حقیقت

 وجود علمی، وجه تسمیه اعیان به ثابته

 اعیان ثابته و اسماء

 وجود خارجی نداشتن

 جهت وجوب و جهت امکان

 مجعول نبودن اعیان ثابته

 مقایسه نظرگاه مشاء و اهل معرفت

 اقتضائات اعیان ثابته

 احکام اقتضائات اعیان ثابته 

 تبعیت علم از معلوم

 سر القدر

 سر سرالقدر

 جبر و اختیار

 الامر بین الامرین

 انتساب دوگانه افعال و اقوال 

 عدم استناد شرور به خداوند

 رضا به قضا و عدم رضا به مقضى جدید

 حتمیت مشیت الهی 

 اعیان ممکن و اعیان ممتنع

 فیض اقدس و فیض مقدس

 وساطت اعیان

 نفس الامر

 حلقه واسط میان تعین ثانی و تعینات خلقی

 خلاصه بحث اعیان ثابته

 تعینات خلقی

 عالم عقل

 مراحل و موجودات

 اجمال و تفصیل

 عالم مثال

 تبیین عقلانی

 اثبات عالم مثال منفصل

 نظریه ابن عربی در مورد عالم مثال

 تقسیم به متصل و منفصل

 تقسیم به نزولی و صعودی

 وجه تسمیه

 عالم مثال متصل در سایر موجودات

 عالم ماده

 اصطلاحات واژه "کون" در فلسفه و عرفان

 حضرات خمس در یک نگاه

 جمع بندی مبحث تعینات

 تجدد امثال

 خلقت در قالب تجدد امثال

 تعریف های تمثیلی

 شعله آتش

 مواد غذایی

 جوی آب

 دامنه

 ثابت ناآرام 

 فقر دائمی عالم

 غفلت عمومی از تجدد امثال

 نام ها

 قوس نزول و صعود

 قوس نزول

 وجود عینی قوس نزول

 پایان قوس نزول

 مراتب استیداعیه و استقراریه

  قوس صعود

 وجود خارجی قوس صعود

 پایان قوس صعود

 جلاء و استجلاء

 اقسام معراج

 صراط مستقیم

 صراط مستقیم وجودی و سلوکی

 قرب میان حق و خلق

 وجه عام و وجه خاص

 سبب سازی و سبب سوزی

 معاد عرفانی

 مقامات کلیه عباد در آخرت

 انسلاخ معنوی

 تناسخ و معاد جسمانی

 حقیقت ایجاد و اعدام

 انواع قیامت

 قیامت لحظه به لحظه

 قیامت صغرای آفاقی

 قیامت صغرای انفسی

 قیامت کبرای شرعی 

 قیامت کبرای انفسی

 بهشت و جهنم جدید

 عذابِ عذب جدید

 انسان‌شناسی عرفانی 

 خلقت انسان

            ملائکه‌ی مورد خطاب

            علت توبیخ ملائکه‌

            تفاوت تسبیح با تقدیس

            تزکیه نفس ملائکه

            علم در آدم علیه السلام و عرض و انباء در  ملائکه

            خلقت آدم علیه السلام با دو دست الهی

            مظاهر طولیه حقیقت انسانیه

 انسان کامل

 وجه تسمیه انسان

 اصطلاح انسان کامل

 جامعیت انسان کامل

 انسان کامل و نوع انسان

 حق و خلق بودن انسان

 حقیقت انسانی یا حقیقت محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم)

 تجلی اعظم یا مظهر اتم

 کمال جلاء و کمال استجلاء

 آفرینش انسان بر صورت حق

 خلافت از حق تعالی

 خلافت انسان بر عالم

 مقام خلیفه اللهی

 ربوبیت و تدبیر تبعی

 برزخیت انسان کامل

 انسان روح عالم

 انسان غایت ایجادی عالم

 انسان کامل علت بقای عالم

 انسان کامل، ختم خزائن الهیه

 سریان در همه عالم

 مراتب سه گانه یقین

 نسبت انسان کامل با موجودات

 عالم کبیر و صغیر، انسان کبیر و صغیر

 انسان کامل واسطه فیض الهی

 انسان کامل، اسم اعظم

 قطب عالم امکان

 مظاهر انسان کامل

 ولایت، نبوت و رسالت

 حقیقت محمدیه (صلی الله علیه و آله و سلم) و قطب الاقطاب

 رابطه حقیقت محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) با انبیاء و اولیاء

 مقام محمدی (ص) جامع احدیت و واحدیت 

 رسالت، نبوت و ولایت

 برتری ولایت بر نبوت

 نبوت و ولایت مطلقه و مقیده 

 نسبت جهات سه گانه ولایی، ملکی و بشری در رسول

 خاتم اولیاء نزد محی الدین ابن عربی

 ختم نبوت و ختم ولایت

 خاتمیت در نبوت

 خاتمیت در ولایت

  مراتب باطنی انسان کامل

          مراحل و عوالم نفس