عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

 مبدأ سفر

 تعبیرات گوناگون مبدأ سفر

 اسفل سافلین

 اظلم العوالم

 عالم دنیا (طبع، ناسوت)

  جهل و نقصان طبیعی

 قوّه

 کثرت

 حیوانیت

 زندان

 منزل ویران (دیر خراب)

 خودیت و انانیت

 چند نکته در«یقظه»

  منازل سفر

 ضرورت این بحث

 اشتباه نکردن مقام سلوکی با مشابهات آن

 حفظ احکام مراتب

 خلط نکردن راه با مقصد

 اطمینان به سلوک

 تذکر

 توضیح چند اصطلاح مربوط به بحث

 حال، مقام، ملکه

 نقد تطبیق حال بر منزل، و ملکه بر مقام

 منزل

 مرحله

 حجاب

 اسم

 تعبیرات گوناگون از منازل راه

 تفاوت در تعبیر یا اختلاف درحقیقت

 نتیجه : اختلاف تعبیر، اتحاد حقیقت

 مقدماتِ بحث تعداد منازل راه

 آرای گوناگون درتعداد منازل راه

 نظریه‌ی اول

 نظریه‌ی دوم

 نظریه‌ی سوم

 نظریه‌ی چهارم

 نظریه‌ی پنجم

 نظریه‌ی ششم

 نظریه‌ی هفتم

 نظریه‌ی هشتم

 نظریه‌ی نهم

 نظریه‌ی دهم

 نظریه‌ی یازدهم

 نظریه‌ی دوازدهم

 نظریه‌ی سیزدهم

 نظریه‌ی چهاردهم

 نظریه‌ی پانزدهم

 نظریه‌ی شانزدهم

 نظریه‌ی هفدهم

 نظریه‌ی هجدهم

 نظریه‌ی نوزدهم

 نظریه‌ی بیستم

 نظریه‌ی بیست و یکم

 نظریه‌ی بیست و دوم

 نظر نویسنده درباره‌ی منازل راه خدا

 درجه اول: عالم ماده

 شناخت عالم ماده 

 کارهای سالک در این عالم

 حالات سالک در این عالم

 آفات سلوک سالک در این عالم

 درجه دوم: عالم برزخ

 شناخت عالم برزخ

 کارهای سالک در این عالم

 حالات سالک در این عالم

 آفات سلوک سالک در این عالم

 درجه سوم: عالم عقل

 شناخت عالم عقل

 کارهای سالک در این عالم

 حالات سالک در این عالم

 آفات سلوک سالک در این عالم

 درجه چهارم، پنجم و ششم: توحید افعالی، اسمایی و ذاتی در عالم لاهوت

 شناخت عالم لاهوت

 کارهای سالک در این عالم

 حالات سالک در این عالم

 چند نکته در این ارتباط

 آفات سلوک سالک در این عالم

 درجه هفتم: بقاء بالله

 چند نکته پایانی

 احکام دوازده‌گانه‌ی مشترک منازل سفر

 مقدمه : ویژگی‌های تشکیک

 حضور هر یک از مقامات درجمیع مقامات

 رعایت حکم هر یک از منازل راه، الزامی است

 محال بودن طفره

 ادراک بعضی ازخصوصیات مرتبه‌ی مافوق به صورت "حال" ممکن است

 اطلاع وکشف اجمالی برای عبور ازهر عالمی کافی است

 راه یافتن به مرتبه‌ی بالاتر امکان اصلاح هر مرتبه را فراهم می‌آورد

 تصحیح نهایات سلوک متوقف بر تصحیح بدایات آن است

 برخی مقامات با همه‌ی مراتب و مقامات قابل جمع است

 مجذوب سالک و سالک مجذوب

 دو تذکر در همین رابطه

 تشابه آغاز و انجام سلوک

 اشتراک سالکان درمقامات اصلی و تفاوتشان در مقامات فرعی است

 انواع سقوط سالک

 مقصد سفر

 سلوک؛ راه بی‌پایان

 ضرورت بحث

 آیا تفکر درباره‌ی مقصد سفر(خداوند) جایز است؟

 تعبیراتی از مقصد سفر

 چند نکته دراین رابطه

 توجیه تعابیر گوناگون درباره‌ی مقصد

 تفسیر چند تعبیر:

 اسفار اربعه

 سفر اول: سفر از خلق به سوی حق

 سفر دوم: سفر از حق به سوی حق با حق

 سفر سوم: سفر از حق به سوی خلق با حق

 سفر چهارم: سفر از خلق به سوی خلق با حق

 چند نکته در این رابطه

 انسان کامل

 کَون جامع

 کریوه‌ها و گردنه‌های سفر

 سلوک، گردنه‌پیمایی است

 کریوه‌های راه

 ترک عادات ناشایست فردی و اجتماعی

 نمونه‌هایی از عادات زشت فردی و اجتماعی

 راه ترک عادات زشت

 یک خاطره از استاد

 دفع یک توهم

 دو نکته‌ی بس دقیق

 تولد دوم

 عبور از مثال و برزخ نفس

 عبور از مرحله‌ی تجلیات نفسانیه

 ترک اراده و قطع طمع

 چند توضیح و تذکر

 نفی کامل خواطر

 چند نکته در این رابطه

 راه میان‌بر سفر

 پرسش اصلی

 آیا راه میان‌بر همان سرعت سیر است؟

 سه‌گونه سرعت سیر در سلوک

 تعابیر صریح در این بحث

 تعابیر قابل انطباق بر این بحث

 آیا راه‌ میان‌بر همان صراط مستقیم است؟

 نتیجه‌ی بحث و پاسخ پرسش پیشین

 صراط مستقیم در قرآن

 صراط مستقیم در روایات

 نظر ما درباره‌ی راه راست

 چند نکته در این رابطه