اشتباه نکردن مقام سلوکی با مشابهات آن
نقد تطبیق حال بر منزل، و ملکه بر مقام
تفاوت در تعبیر یا اختلاف درحقیقت
نتیجه : اختلاف تعبیر، اتحاد حقیقت
آرای گوناگون درتعداد منازل راه
نظر نویسنده دربارهی منازل راه خدا
درجه اول: عالم ماده
درجه دوم: عالم برزخ
درجه سوم: عالم عقل
درجه چهارم، پنجم و ششم: توحید افعالی، اسمایی و ذاتی در عالم لاهوت
احکام دوازدهگانهی مشترک منازل سفر
حضور هر یک از مقامات درجمیع مقامات
رعایت حکم هر یک از منازل راه، الزامی است
ادراک بعضی ازخصوصیات مرتبهی مافوق به صورت "حال" ممکن است
اطلاع وکشف اجمالی برای عبور ازهر عالمی کافی است
راه یافتن به مرتبهی بالاتر امکان اصلاح هر مرتبه را فراهم میآورد
تصحیح نهایات سلوک متوقف بر تصحیح بدایات آن است
برخی مقامات با همهی مراتب و مقامات قابل جمع است
اشتراک سالکان درمقامات اصلی و تفاوتشان در مقامات فرعی است
مقصد سفر
آیا تفکر دربارهی مقصد سفر(خداوند) جایز است؟
توجیه تعابیر گوناگون دربارهی مقصد
اسفار اربعه
سفر دوم: سفر از حق به سوی حق با حق
سفر سوم: سفر از حق به سوی خلق با حق
سفر چهارم: سفر از خلق به سوی خلق با حق
کریوهها و گردنههای سفر
ترک عادات ناشایست فردی و اجتماعی
نمونههایی از عادات زشت فردی و اجتماعی
عبور از مرحلهی تجلیات نفسانیه
راه میانبر سفر
آیا راه میانبر همان سرعت سیر است؟
آیا راه میانبر همان صراط مستقیم است؟