آخرین به روز رسانی : 97/2/26
مبانی و مقدمات
تفکر سیستمی، نظام فکری، اندیشه ی مدل گرا
دستگاه های فکری اسلامی (کلام، فلسفه، حکمت وعرفان)
علت تقدم طریقه اشراق بر طریقه برهان
خاستگاه درون دینی عرفان اسلامی
حرمت انکار معارف الهی از دیدگاه امام خمینی (ره)
ابعاد مختلف عرفان اسلامی
تعریف، موضوع و مسائل علم عرفان
علم عرفان نظری
علم عرفان عملی
تفاوت عرفان عملی با علم عرفان عملی
تصوف از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام
دین
واقع نمایی، دین، فلسفه و عرفان
تاثیر تحصیل علوم فلسفی و عرفانی در فهم شریعت
آثار روحی تعاضد سه حوزه فلسفه، عرفان و شریعت
شخصیت ها و ادوار
دوره نخست (از آغاز تا اواخر سده پنجم)
احمد بن ابی الحواری (م 240 هـ ق)
ابوعبدالله انطاکی (م 239 هـ ق)
مرحله تکمیل و تنظیم و ترتیب و بسط
دوره دوم (از اواخر سده پنجم تا پایان سده نهم)
ظرفیت های شکوفا شده در این دوره
برخی از نخبگان مرحله اول (500 تا 600 هـ ق)
حجت الاسلام محمد غزالی ( م 505 هـ ق)
عین القضاه همدانی (م 525 هـ ق)
خواجه یوسف همدانی (م 535 هـ ق)
حکیم سنایی غزنوی (م 525 یا 545 هـ ق)
شیخ احمد نامقی جامی (م 536 هـ ق)
شیخ عبد القادر جیلی (گیلانی) (م 561 هـ ق)
برخی از نخبگان مرحله دوم (600 تا 720 هـ ق)
فرید الدین عطار نیشابوری (م 627هـ ق)
مولانا جلالالدین محمد بلخی رومی (م 672هـ ق)
مولانا شمسالدین تبریزی (م 645هـ ق)
شیخ محییالدین بن عربی (م 638هـ ق)
شیخ صدرالدین محمد قونیوی (م 672هـ ق)
شیخ مؤیدالدین جَندی (م 690هـ ق)
شیخ سعیدالدین فرغانی (م 699هـ ق)
شیخ فخرالدین عراقی (م 699هـ ق)
برخی از نخبگان مرحله سوم (750 تا 900 هـ ق)
شیخ اوحدی اصفهانی (مراغهای) (م 739 هـ ق)
شیخ صفی الدین اردبیلی (م 735 هـ ق)
علاءالدوله سمنانی (م 736 هـ ق)
عزالدین محمود کاشانی(م 735 هـ ق)
ملا عبدالرزاق کاشانی (م 736 هـ ق)
داود بن محمود قیصری (م 751 هـ ق)
میر سید علی همدانی (م 786هـ ق)
شمس الدین حافظ شیرازی (م 792 هـ ق)
ابو حامد محمد اصفهانی (ابن ترکه)
شاه نعمت الله ولی (م 834 هـ ق)
شمس الدین محمد فناری (م 835 هـ ق)
نورالدین عبد الرحمن جامی (م 898 هـ ق)
ابن ابی الجمهور احسائی (زنده در 904 هـ ق)
دوره سوم (از آغاز سده دهم تا اوایل سده یازدهم هـ ق)
دوره چهارم (از اوایل سده یازدهم تاکنون)
مرحله اول (از آغاز تا ابن عربی)
اصل مسئله وحدت حق تعالی و عرفان او
انسان کامل و خاتم انبیا و خاتم اوصیا علیهم السلام
مرحله دوم (از ابن عربی تا ملاصدرا)
ویژگی ها
ارایه اندیشه های مؤثر در فهم بهتر متن دینی
تاثیرات مهم و گسترده بر عرفان عملی و ادبی
عوامل شکل گیری
ارائه نظام فلسفی ویژه توسط ملاصدرا
تثبیت و بسط مبانی، مبادی و وقواعد خاص
گرایش عالمان طراز اول شیعی به عرفان
کارکردهای شهود در فلسفه
ارتقاء بخشی عقل بحثی به عقل منور
تکمیل روشی و محتوایی فلسفه و توافق آن با عرفان
تعالی حکمت متعالیه به سوی عرفان
پررنگ شدن اندیشه عدم جدایی قرآن ، عرفان و برهان
پیدایش محققان صدرایی در عرفان نظری
محوریت حب حضرت علی و اهل بیت علهیم السلام
سلسله و نور محمدیه (صلی الله علیه و آله و سلم)
نگاه تاریخی
شخصیت های برجسته عرفان نظری
محی الدین بن عربی (م 638 هـ ق)
عفیف الدین تِلمِسانی (م 690 هـ ق)
سعیدالدین فَرْغانى (م 700 هـ ق)
ملاعبدالرزاق کاشانی (م 736 هـ ق)
ابوحامد محمد تُرکه (م قرن هشتم)
داود بن محمود قیصری (م 751 هـ ق)
سید حیدر آملی (م پس از 787 هـ ق)
شیخ عبدالکریم جیلی (م 826 هـ ق)
محمد بن حمزه فناری (م 834 هـ ق)
صائن الدین علی بن محمد تُرکه (م 835 هـ ق)
ملا عبدالرحمن جامی (م 898 هـ ق)
دوران پس از جامی(قرن دهم و نیمه اول قرن یازدهم)
صدرالمتألهین شیرازی (م 1050هـ ق)
ملا محسن فیض کاشانی (م 1091 هـ ق)
آقا محمد بیدآبادی (م 1197 هـ ق)
ملا عبدالله زنوزی (م 1257 هـ ق)
ملا هادی سبزواری (م 1289 هـ ق)
آقا محمد رضا قمشه ای(م 1306 هـ ق)
آقا علی مدرس طهرانی (م 1307 هـ ق)
میرزا هاشم اشکوری (م 1332 هـ ق)
میرزا مهدی آشتیانی(م 1332 هـ ق)
شیخ عبدالنبی نوری مازندرانی (م 1344 هـ ق)
سید علی قاضی طباطبایی (م 1366 هـ ق)
میرزا محمد علی شاه آبادی (م 1369 هـ ق)
سید رضی لاریجانی (م 1370 هـ ق)
شیخ محمد حسین فاضل تونی (م 1380 هـ ق)
شیخ محمد تقی آملی (م 1391 هـ ق)
شیخ ابوالحسن شعرانی (م 1393 هـ ق)
میرزا احمد آشتیانی (م 1395 هـ ق)
میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینى (م 1395 هـ ق)
آقا سیّد کاظم عصّار طهرانى (م 1396 هـ ق)
علامه محمد حسین طباطبایی(م 1402 هـ ق)
علامه حسینی طهرانی (م 1416 هـ ق)
سید جلال الدین آشتیانی (م 1426 هـ ق)
علامه حسن زاده آملی (1307 هـ ش - )
آیت الله جوادی آملی (1312 هـ ش - )
منابع و سیر مطالعاتی
آثار مکتوب عرفانی
متون درسی حوزوی
مصباح الانس بین المعقول و المشهود
آثار شاخص عرفانی
الرعایه لحقوق الله - حارث محاسبی بصری
قرن چهارم هجری قمری
التعرف - ابوبکر محمد بخاری کلاباذی
حقائق التفسیر - ابوعبدالرحمن سلمی
قرن پنجم هجری قمری
الرساله القشیریه - ابوالقاسم عبدالکریم قشیری
منازل السائرین - خواجه عبدالله انصاری
قرن ششم هجری قمری
قرن هفتم هجری قمری
عوارف المعارف - شهاب الدین ابوحفص سهروردی
فصوص الحکم - محی الدین بن عربی
الفتوحات المکیه - محی الدین بن عربی
مشارق الدراری - سعید الدین فرغانی
قرن هشتم هجری قمری
شرح منازل السائرین - ملا عبدالرزاق کاشانی
جامع الاسرار و منبع الانوار - سید حیدر آملی
الانسان الکامل - عبدالکریم جیلی
قرن نهم هجری قمری
تمهید القواعد - صائن الدین علی ترکه اصفهانی
مفاتیح الاعجاز - شمس الدین محمد لاهیجی
فهرست جامع منابع عرفانی انتشار یافته
خداشناسی عرفانی
از دیدگاه فلسفه مشاء
وحدت شخصیه وجود در متون عرفانی
نفس و قوای آن جدید
رؤیا جدید
قوه حافظه جدید
تحلیل عقلانی نظریه وحدت شخصی وجود
اقسام حیثیات اتصاف موضوع به محمول
فروعات نظریه وحدت شخصی وجود
لابشرطیت قسمی و وحدت سریانی در وحدت تشکیکی
اطلاق مقسمی از دیدگاه امام خمینی (ره)
امام خمینی (ره) و لحاظات سه گانه
سید احمد کربلایی (ره) و لحاظات سه گانه
برهان وجود ربطی و فقری
از نظر قرآن ماسوی آیتند نه معلول
امام هفتم (علیه السلام) و بیان توحید ناب در قرآن
آیات و روایاتی در تعین اطلاقی حق تعالی
روایات ناظر به وجود حق در اشیاء
آیات و روایات ناظر به اسماء الهی
آیات و روایات در زمینه توحید افعالی
جهان شناسی عرفانی
مثال های چگونگی تحقق کثرات در ذات
اتحاد صفات با یکدیگر در مقام ذات
اعتبارات ذات از دیدگاه امام خمینی (ره)
اسم عرفانی
منشاء ظهور تکثرات و تعینات امکانی
تفاوت ظهور عرفانی با تشکیک فلسفی
نام ها
تفاوت وحدت حقیقی در مقام ذات و تعین اول
تفاوت علم ذات به ذات در مقام ذات و تعین اول
حقیقت محمدی(صلی الله علیه وآله و سلم)
اقسام کمال
کلمات عرفا در مورد کمالات الهی
شعور به کمال ذاتی و اسمائی در تعین اول
تعین ثانی
کلیات
ارتسام به حسب علم نه به حسب ذات
ارتباط با وجوب، مبدئیت، الوهیت و واحدیت
تفاوت نظریه عرفا و فلاسفه مشاء
اسم جامع الله
وجود علمی، وجه تسمیه اعیان به ثابته
مقایسه نظرگاه مشاء و اهل معرفت
حلقه واسط میان تعین ثانی و تعینات خلقی
نظریه ابن عربی در مورد عالم مثال
عالم مثال متصل در سایر موجودات
اصطلاحات واژه "کون" در فلسفه و عرفان
قوس نزول و صعود
صراط مستقیم
انسان کامل
حقیقت انسانی یا حقیقت محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم)
عالم کبیر و صغیر، انسان کبیر و صغیر
حقیقت محمدیه (صلی الله علیه و آله و سلم) و قطب الاقطاب
رابطه حقیقت محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) با انبیاء و اولیاء
مقام محمدی (ص) جامع احدیت و واحدیت
نسبت جهات سه گانه ولایی، ملکی و بشری در رسول
خاتم اولیاء نزد محی الدین ابن عربی
ختم نبوت و ختم ولایت
بابت آماده کردن این مجموعه، واقعا ازتون ممنونم. دستتان را می بوسم.
التماس دعا