عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع

عرفان شیعی

عرفان اسلامی در بستر تشیع


آخرین به روز رسانی : 97/2/26

مبانی و مقدمات

 تفکر سیستمی، نظام فکری، اندیشه ­ی مدل گرا 

 دیتا، اطلاعات، دانش

 سیستم، نظام

 تفکر سیستمی

 داده های دینی

 نظام وارگی دین

 تفکر مدل گرای دینی

 دستگاه های فکری اسلامی (کلام، فلسفه، حکمت وعرفان)

 علت تقدم طریقه اشراق بر طریقه برهان

 تا حضور در پیشگاه قرآن کریم

 خاستگاه درون دینی عرفان اسلامی

 وجدان عارفان اسلامی

 شواهد قرآنی و روایی

 آثار عرفای اسلامی

 حرمت انکار معارف الهی از دیدگاه امام خمینی (ره)

 واژه ها و اصطلاحات 

 واژه صوفی و تصوف

 اصطلاح تصوف

 اصطلاح عرفان

 واژه های معادل

 مقایسه دو واژه تصوف و عرفان 

 گستره عرفان اسلامی

 ابعاد مختلف عرفان اسلامی

 عرفان عملی

 عرفان نظری

 عرفان ادبی - ذوقی

 طریقت ها و آداب صوفیه

 عرفان و شریعت

 تعریف، موضوع و مسائل علم عرفان

 علم عرفان نظری

 تعریف

 موضوع

 مسائل

 علم عرفان عملی

 تعریف

 موضوع

 تفاوت عرفان عملی با علم عرفان عملی

 برتری علم عرفان بر سایر علوم

 مقایسه عرفان نظری و فلسفه

 رابطه عرفان نظری و عملی 

 میزان عرفان

 شریعت (دین)

 استاد سلوک

 عقل 

 شریعت، طریقت و حقیقت

 نسبت دین و عرفان

 نقش دین در عرفان اسلامی

 نقش عرفان اسلامی در دین

 تصوف از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام

 نسبت دین، عرفان و فلسفه

 عرفان

 عرفان نظری

 فلسفه

 دین

 رابطه عرفان،برهان و دین

 نقش صدرالمتالهین

 برتری گزاره های دینی

 واقع نمایی، دین، فلسفه و عرفان

 چرایی تشتت آرای فلاسفه و عرفا

 تقابل ادعایی عقل و عرفان

 دعوت شریعت به تعقل و شهود

 تاثیر تحصیل علوم فلسفی و عرفانی در فهم شریعت

 آثار روحی تعاضد سه حوزه فلسفه، عرفان و شریعت 

 


 

شخصیت ها و ادوار

 تاریخچه عرفان اسلامی

 دوره نخست (از آغاز تا اواخر سده پنجم)

 مرحله زمینه ها و جوانه ها

 ویژگی ها

 شخصیت های تاثیرگذار

 حسن بصری (م 110هـ ق)

 فضیل بن عیاض (م 187هـ ق)

 ابوهاشم صوفی 

 ابراهیم بن ادهم (م 162 هـ ق)

 رابعه عدویه (م 180هـ ق)

 شقیق بلخی (م 194هـ ق)

 معروف کرخی (م 201 هـ ق)

 مرحله کمال و پختگی

 ویژگی ها

 شخصیت های تاثیرگذار

 ابوسلیمان دارانی (م 215 هـ ق)

 احمد بن ابی الحواری (م 240 هـ ق)

 ابوعبید بسری (م 215 هـ ق)

 ابوعبدالله انطاکی (م 239 هـ ق)

 ذوالنون مصری (م 245 هـ ق)

 مرحله تکمیل و تنظیم و ترتیب و بسط

 مشارب مهم تصوف دوره اول

 مکتب بغداد

 مکتب خراسان

 دوره دوم (از اواخر سده پنجم تا پایان سده نهم)

 ظرفیت های شکوفا شده در این دوره

 عرفان نظری

 عرفان ادبی

 طریقت های صوفیه

 عرفان و شریعت

 عرفان عملی

 وضعیت فلسفه

  برخی از نخبگان مرحله اول (500 تا 600 هـ ق)

 حجت الاسلام محمد غزالی ( م 505 هـ ق)

 شیخ احمد غزالی  ( م 505 هـ ق)

 عین القضاه همدانی (م 525 هـ ق)

 خواجه یوسف همدانی (م 535 هـ ق)

 حکیم سنایی غزنوی (م 525 یا 545 هـ ق)

  شیخ احمد نامقی جامی (م 536 هـ ق) 

 قضیب البان موصلی

 شیخ عبد القادر جیلی (گیلانی) (م 561 هـ ق)

 برخی از نخبگان مرحله دوم (600 تا 720 هـ ق)

 فرید الدین عطار نیشابوری (م 627هـ ق)

 مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی (م 672هـ ق)

 مولانا شمس‌الدین تبریزی (م 645هـ ق)

 نجم‌الدین کبری (م 618هـ ق)

  شیخ محیی‌الدین بن عربی (م 638هـ ق)

  شیخ صدرالدین محمد قونیوی (م 672هـ ق)

 شیخ مؤیدالدین جَندی (م 690هـ ق)

  شیخ سعیدالدین فرغانی (م 699هـ ق)

 شیخ فخرالدین عراقی (م 699هـ ق)

 برخی از نخبگان مرحله سوم (750 تا 900 هـ ق)

 شیخ محمود شبستری (م 720 هـ ق)

 شیخ اوحدی اصفهانی (مراغه‌ای) (م 739 هـ ق)

 شیخ صفی الدین اردبیلی (م 735 هـ ق)

 علاءالدوله سمنانی (م 736 هـ ق)

 عزالدین محمود کاشانی(م 735 هـ ق)

 ملا عبدالرزاق کاشانی (م 736 هـ ق)

 داود بن محمود قیصری (م 751 هـ ق)

 سید حیدر آملی (م 787هـ ق)

 میر سید علی همدانی (م 786هـ ق) 

 شمس الدین حافظ شیرازی (م 792 هـ ق)

 ابو حامد محمد اصفهانی (ابن ترکه)

 شاه نعمت الله ولی (م 834 هـ ق)

 قاسم انوار (م 830 هـ ق)

 صائن الدین ترکه (م 835 هـ ق)

 شمس الدین محمد فناری (م 835 هـ ق)

 نورالدین عبد الرحمن جامی (م 898 هـ ق)

 ابن ابی الجمهور احسائی (زنده در 904 هـ ق)

 شخصیت های مهم هر شاخه عرفانی

 ویژگی های این دوره

 دوره سوم (از آغاز سده دهم تا اوایل سده یازدهم هـ ق)

 دوره چهارم (از اوایل سده یازدهم تاکنون)

 عوامل پیدایش عرفان نظری

 شریعت

 شهودات حاصل از عرفان عملی

 ضعف معرفتی فلسفه و کلام

 مراحل تطور تاریخی عرفان نظری

 مرحله اول (از آغاز تا ابن عربی)

 ویژگی ها

 اصل مسئله وحدت حق تعالی و عرفان او

 شریعت، طریقت، حقیقت

 وحدت شخصی وجود

 فنا و بقا

 انسان کامل و خاتم انبیا و خاتم اوصیا علیهم السلام

 شخصیت های بارز

 مرحله دوم (از ابن عربی تا ملاصدرا)

 ویژگی ها

 وضع گسترده اصطلاحات

 ارایه اندیشه های مؤثر در فهم بهتر متن دینی

 تقارب عرفان و فلسفه

 از ناحیه فلاسفه

 از ناحیه عرفا

 تقارب عرفان و تشیع

 تاثیرات مهم و گسترده بر عرفان عملی و ادبی

 سایر عوامل

 شخصیت های بارز

 مرحله سوم (از ملاصدرا تاکنون)

 عوامل شکل گیری

 ارائه نظام فلسفی ویژه توسط ملاصدرا

 تولید ادبیات غنی فلسفی

 تثبیت و بسط مبانی، مبادی و وقواعد خاص

 روش تعلیمی طبیعی صدرا

 اسلامی بودن حکمت متعالیه

 امکانات نهفته در فلسفه صدرا

 گرایش عالمان طراز اول شیعی به عرفان

 روش شناسی حکمت متعالیه

 روش اشراقی

 روش عقلی

 روش تألهی - بحثی

 کارکردهای شهود در فلسفه

 ارتقاء بخشی عقل بحثی به عقل منور

 فهم درست حقایق

 رسیدن به حدوسط

 هدایت عقل به نحو سلبی

 هدایت عقل به نحو اثباتی

 ویژگی ها

 تکمیل روشی و محتوایی فلسفه و توافق آن با عرفان

 تعالی حکمت متعالیه به سوی عرفان

 پررنگ شدن اندیشه عدم جدایی قرآن ، عرفان و برهان

 جمع میان شهود و عقل

 پیدایش محققان صدرایی در عرفان نظری

 ظهور عارفان فقیه مبارز

 نحله های درونی فلسفه صدرایی

 شخصیت های بارز

 موضوع و مسائل علم عرفان نظری

 تشیع و تصوف

 اصل ارتباط تشیع و تصوف

 نظام طولی و عرضی اسلام

 محوریت حب حضرت علی و اهل بیت علهیم السلام

 ولی و قطب

 کساء و خرقه

 سلسله و نور محمدیه (صلی الله علیه  و آله و سلم) 

 مقامات معنوی 

 نگاه تاریخی

 دوران ائمه علیهم السلام

 پس از ائمه علیهم السلام

 پس از حمله مغول

 دوران صفویه

 دوره پس از صفویه

 دوره قاجاریه

 پس از قاجاریه

 نتیجه

 شخصیت های برجسته عرفان نظری

 محی الدین بن عربی (م 638 هـ ق)

 صدرالدین قونوی (م 673 هـ ق)

 مؤیدالدین جَندی (م 690 هـ ق)

 فخرالدین عراقی (م 688 هـ ق)

 عفیف الدین تِلمِسانی (م 690 هـ ق)

 سعیدالدین فَرْغانى (م 700 هـ ق)

 شیخ محمود شبستری (م 720 هـ ق)

 ملاعبدالرزاق کاشانی (م 736 هـ ق)

 ابوحامد محمد تُرکه (م قرن هشتم)

 داود بن محمود قیصری (م 751 هـ ق)

 سید حیدر آملی (م پس از 787 هـ ق)

 شیخ عبدالکریم جیلی (م 826 هـ ق)

 محمد بن حمزه فناری (م 834 هـ ق)

 صائن الدین علی بن محمد تُرکه (م 835 هـ ق)

 ملا عبدالرحمن جامی (م 898 هـ ق)

 دوران پس از جامی(قرن دهم و نیمه اول قرن یازدهم)

 میرداماد (م 1040هـ ق)

 صدرالمتألهین شیرازی (م 1050هـ ق)

 ملا محسن فیض کاشانی (م 1091 هـ ق)

 قاضی سعید قمی (م 1107 هـ ق)

 آقا محمد بیدآبادی (م 1197 هـ ق)

 ملا علی نوری (م 1246 هـ ق)

 ملا عبدالله زنوزی (م 1257 هـ ق)

 ملا هادی سبزواری (م 1289 هـ ق)

 آقا محمد رضا قمشه ای(م 1306 هـ ق)

 میرزا محمود قمی (م 1304 هـ ق)

 آقا علی مدرس طهرانی (م 1307 هـ ق)

 میرزا هاشم اشکوری (م 1332 هـ ق)

 میرزا مهدی آشتیانی(م 1332 هـ ق)

 شیخ عبدالنبی نوری مازندرانی (م 1344 هـ ق)

 سید علی قاضی طباطبایی (م 1366 هـ ق)

 میرزا محمد علی شاه آبادی (م 1369 هـ ق)

 سید رضی لاریجانی (م 1370 هـ ق)

 شیخ محمد حسین فاضل تونی (م 1380 هـ ق)

 شیخ محمد تقی آملی (م 1391 هـ ق)

 شیخ ابوالحسن شعرانی (م 1393 هـ ق)

 میرزا احمد آشتیانی (م 1395 هـ ق)

 میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینى (م 1395 هـ ق)

 آقا سیّد کاظم عصّار طهرانى (م 1396 هـ ق)

 علامه محمد حسین طباطبایی(م 1402 هـ ق)

 امام خمینی (م 1408 هـ ق)

 علامه حسینی طهرانی (م 1416 هـ ق)

 سید جلال الدین آشتیانی (م 1426 هـ ق)

 علامه حسن زاده آملی (1307 هـ ش - )

 آیت الله جوادی آملی (1312 هـ ش - )

 


 

منابع و سیر مطالعاتی

 آثار مکتوب عرفانی 

 متون درسی حوزوی

 تمهید القواعد

 شرح فصوص الحکم (قیصری)

 مصباح الانس بین المعقول و المشهود

 منازل السائرین

 آثار شاخص عرفانی

 قرن سوم هجری قمری

 الرعایه لحقوق الله - حارث محاسبی بصری

 قرن چهارم هجری قمری

 اللمع - ابونصر سراج طوسی

 التعرف - ابوبکر محمد بخاری کلاباذی

 حقائق التفسیر - ابوعبدالرحمن سلمی

 قوت القلوب - ابوطالب مکی

 قرن پنجم هجری قمری

 الرساله القشیریه - ابوالقاسم عبدالکریم  قشیری

 منازل السائرین - خواجه عبدالله انصاری

 قرن ششم هجری قمری

  تمهیدات - عین القضاه همدانی

  کشف المحجوب - هجویری

 قرن هفتم هجری قمری

  عوارف المعارف - شهاب الدین ابوحفص سهروردی 

  فصوص الحکم - محی الدین بن عربی

  الفتوحات المکیه - محی الدین بن عربی

  الفکوک - صدرالدین قونوی

  مشارق الدراری - سعید الدین فرغانی

 قرن هشتم هجری قمری

  شرح منازل السائرین - ملا عبدالرزاق کاشانی

  گلشن راز - شیخ محمود شبستری

  جامع الاسرار و منبع الانوار - سید حیدر آملی

  الانسان الکامل - عبدالکریم جیلی

 قرن نهم هجری قمری

  تمهید القواعد - صائن الدین علی ترکه اصفهانی

  مصباح الانس - ابن فناری

  مفاتیح الاعجاز - شمس الدین محمد لاهیجی

  نقدالنصوص -  ملاعبدالرحمن جامی

 فهرست جامع منابع عرفانی انتشار یافته

 نرم افزارها

 سیر مطالعاتی عرفان نظری 

 ترتیب بحث های عرفانی

 دانلود منابع مکتوب عرفانی

 

 

 خداشناسی عرفانی 

 وحدت و کثرت وجود 

 از دیدگاه فلسفه مشاء 

 نظریه کثرات متباین

 بیان فنی نظریه مشاء

 نقد فنی نظریه مشاء

 صحت انتساب این نظریه به مشاء

 نظریه تشکیک عامی وجود

 نقد نظریه تشکیک عامی

 ازدیدگاه حکمت متعالیه

 از دیدگاه عرفانی

 تساوق وحدت و وجود 

 وحدت شخصیه وجود در متون عرفانی

 وحدت شخصیه در قالب مثال

 نفس و قوای آن جدید

 دریا و موج دریا

 آینه و صورت در آینه

 نور و شیشه ها

 یک و اعداد 

 الف و حروف

 سایه و شخص

 رؤیا جدید

 پوست و مغز

 صورت و معنا

 جسم و جان

 مِجمَر و حلقه آتشین

 قوه حافظه جدید

 خودبرجسته نما

 جهت منفی مثال های وحدت شخصیه

 تحلیل عقلانی نظریه وحدت شخصی وجود

 انحاء تحقق وجود

 اقسام حیثیات اتصاف موضوع به محمول

 تعلیلی

 تقییدی

 اطلاقی

 تفاوت حیثیات 

 اقسام حیثیت تقییدی

 نفادیه

 بیان تمثیلی کثرت ماهوی

 اندماجیه

 شانیه

 جمع بندی نظریه وحدت شخصی وجود

 فروعات نظریه وحدت شخصی وجود 

 اطلاق مقسمی واجب

 تبیین اطلاق مقسمی 

 اعتبارهای چهارگانه

 لابشرطیت قسمی و وحدت سریانی در وحدت تشکیکی

 اطلاق مقسمی در کلمات عرفا

 اطلاق مقسمی از دیدگاه امام خمینی (ره)

 تمایز تقابلی و احاطی

 جامع اضداد بودن حق تعالی

 جمع میان تشبیه و تنزیه

 نفی حلول، اتحاد

 رابطه حق و خلق

 نفی همه خدایی

 لحاظات نفس الامری

 لحاظ وحدت حقیقی

 لحاظ کثرت حقیقی

 لحاظ وحدت نسبی

 وحدت شخصیه و لحاظات سه گانه 

 امام خمینی (ره) و لحاظات سه گانه

 سید احمد کربلایی (ره) و لحاظات سه گانه 

 تحقق خارجی کثرت، خیال عرفانی

 حیرت وجودی

 توجیه شرور

 بعد تربیتی

 ادله وحدت شخصی وجود

 برهان وجود ربطی و فقری

 بیان اول

 بیان دوم

 بیان سوم

 برهان نامتناهی

 برهان صرف الوجود

 وحدت وجود در کتاب و سنت

 توحید صمدی 

 از نظر قرآن ماسوی آیتند نه معلول

 توحید کامل منزه از شطح

 زبان عرفانی اسمایی قرآن

 وحدت صمدی حق درآیات الهی

 مشاهده خدا قبل از هر شناختی

 خداوند، تنها واجد فعل و تاثیر

 خداوند، مالک حقیقی

 انحصار توکل در توکل به خداوند

 خدای حاضر در شراشر هستی

 هر چه هستی اوست

 حدیث قدسی گنج پنهان

 احادیث قرب نوافل و فرایض

 امام هفتم (علیه السلام) و بیان توحید ناب در قرآن

 انه الحق

 آیات و روایاتی در تعین اطلاقی حق تعالی 

 وحدت وجود از منظر شریعت

 آیات ظهور حق

 آیات و روایات ناظر به وحدت حق

 آیات ناظر به قرب حق تعالی

 روایات ناظر به وجود حق در اشیاء

 آیات و روایات ناظر به اسماء الهی

 آیات و روایات در زمینه توحید افعالی

 


 

جهان شناسی عرفانی

 مقام غیب الغیوبی ذات

 اطلاق مقسمی

 «لا اسم و لا رسم» بودن

 حکم ناپذیری

 نامعلوم بودن

 غیرمنظور  بودن

 احکام و صفات اندماجی

 عینیت یا غیریت صفات با ذات

 مثال های چگونگی تحقق کثرات در ذات

 اتحاد صفات با یکدیگر در مقام ذات

 تاخر نسب اندماجی از مقام ذات 

 ویژگی های نسب  اندماجی

 اعتبارات ذات از دیدگاه امام خمینی (ره)

 اسامی

 ظهور و تجلی

 مقام ذات، مبدأ تجلیات

 کمون و بروز

 اسم عرفانی

 اسم و اسم الاسم

 اسماء یا نسب اشراقی ذات حق

 تجلی ذات در اسماء

 عینیت و غیریت اسم و مسمی

 خفا در عین ظهور

 مظاهر و مجالی

 ظاهر و مظهر

 صورت مرآتی

 منشاء ظهور تکثرات و تعینات امکانی

 تکرار در تجلی

 بیان قرآنی تجلی

 تمیز تشکیک عارف و حکیم

 تفاوت ظهور عرفانی با تشکیک فلسفی

 تشکیک در ظهور

 نَفَس رحمانی

 گستره

 قاعده الواحد

 حقیقت

 شمول و سریان

 مراحل سه گانه

 مثال ها

 تجلی واحد

 بساطت

 اطلاق قسمی

 وجوب و امکان

 ارتباط با ممکنات

 نام ها

 نفس رحمانی

 صادر نخستین

 جوهر اول

 طبیعت کلی

 هیولی اولی

 سایر اسامی

 اقسام تعینات

 تعین اول

 وحدت حقه حقیقیه

 احدیت و واحدیت

 فنای اسماء در مرتبه احدیت

 راز پیدایش کثرت

 دیدگاه فیلسوفان

 تفاوت وحدت حقیقی در مقام ذات و تعین اول

 تفاوت علم ذات به ذات در مقام ذات و تعین اول

 نسبت نَفَس رحمانی و تعین اول

 نام ها

 تعین اول

 تجلی اول

 اقرب التعینات

 مقام جمع

 احدیت

 حقیقه الحقایق

 برزخ اکبر

 حقیقت محمدی(صلی الله علیه وآله و سلم)

 طامه کبری

 اسامی دیگر

 اسماء ذاتی در تعین اول

 امکان دستیابی به تعین اول

 کمالات الهیه

 تعریف کمال

 اقسام کمال 

 کمال ذاتی

 کمال اسمائی

 کلمات عرفا در مورد کمالات الهی

 شعور به کمال ذاتی و اسمائی در تعین اول

 حرکت حبّی

 تعین ثانی

 کلیات 

 تعریف و تبیین

 کثرت و امتیاز نسبی

 وحدت علم در عین کثرت معلومات

 ارتسام به حسب علم نه به حسب ذات

 تحقق اسماء عرفانی

 کیفیت انتشاء اسماء از ذات 

 ارتباط با وجوب، مبدئیت، الوهیت و واحدیت

 تلازم احدیت و واحدیت

 وساطت علم الهی در تحقق کثرات

 تفاوت نظریه عرفا و عموم حکما

 تفاوت نظریه عرفا و فلاسفه مشاء

 اسماء

 چیستی

 رابطه اسم با صفت

 عینیت و غیریت اسم و مسمی

 عدم محدودیت حقایق صفات 

 اسماء سلبی و ثبوتی

 صفات جمال و جلال

 اسماء ذات، صفات و افعال

 چینش نظام اسمائی در تعین ثانی

 اسم جامع الله

 مبدئیت

 اشتمال و ظهور

 رابطه اسم الله با تعینات

 جامعیت

 تعین اول و اسم الله

 اسم اعظم

 الله ذاتی و وصفی

 اسماء کلی چهار گانه

 اسماء کلی هفت گانه

 نکاح اسمائی 

 درخت اسمائی

 خلاصه بحث اسماء

 اعیان ثابته

 حقیقت

 وجود علمی، وجه تسمیه اعیان به ثابته

 اعیان ثابته و اسماء

 وجود خارجی نداشتن

 جهت وجوب و جهت امکان

 مجعول نبودن اعیان ثابته

 مقایسه نظرگاه مشاء و اهل معرفت

 اقتضائات اعیان ثابته

 احکام اقتضائات اعیان ثابته 

 تبعیت علم از معلوم

 سر القدر

 سر سرالقدر

 جبر و اختیار

 الامر بین الامرین

 حتمیت مشیت الهی 

 اعیان ممکن و اعیان ممتنع

 فیض اقدس و فیض مقدس

 وساطت اعیان

 نفس الامر

 حلقه واسط میان تعین ثانی و تعینات خلقی

 خلاصه بحث اعیان ثابته

 تعینات خلقی

 عالم عقل

 مراحل و موجودات

 اجمال و تفصیل

 عالم مثال

 تبیین عقلانی

 اثبات عالم مثال منفصل

 نظریه ابن عربی در مورد عالم مثال

 تقسیم به متصل و منفصل

 تقسیم به نزولی و صعودی

 وجه تسمیه

 عالم مثال متصل در سایر موجودات

 عالم ماده

 اصطلاحات واژه "کون" در فلسفه و عرفان

 جمع بندی مبحث تعینات

 تجدد امثال

 خلقت در قالب تجدد امثال

 تعریف های تمثیلی

 شعله آتش

 مواد غذایی

 جوی آب

 دامنه

 ثابت ناآرام 

 فقر دائمی عالم

 غفلت عمومی از تجدد امثال

 نام ها

 قوس نزول و صعود

 قوس نزول

 وجود عینی قوس نزول

 پایان قوس نزول

 مراتب استیداعیه و استقراریه

  قوس صعود

 وجود خارجی قوس صعود

 پایان قوس صعود

 جلاء و استجلاء

 اقسام معراج

 صراط مستقیم

 صراط مستقیم وجودی و سلوکی

 قرب میان حق و خلق

 وجه عام و وجه خاص

 سبب سازی و سبب سوزی

 معاد عرفانی

 انسلاخ معنوی

 تناسخ و معاد جسمانی

 حقیقت ایجاد و اعدام

 انواع قیامت

 قیامت لحظه به لحظه

 قیامت صغرای آفاقی

 قیامت صغرای انفسی

 قیامت کبرای شرعی 

 قیامت کبرای انفسی

 بهشت و جهنم

 


 

انسان شناسی عرفانی

 انسان کامل

 اصطلاح انسان کامل

 جامعیت انسان کامل

 انسان کامل و نوع انسان

 حق و خلق بودن انسان

 حقیقت انسانی یا حقیقت محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم)

 تجلی اعظم یا مظهر اتم

 کمال جلاء و کمال استجلاء

 آفرینش انسان بر صورت حق

 خلافت از حق تعالی

 خلافت انسان بر عالم

 مقام خلیفه اللهی

 ربوبیت و تدبیر تبعی

 انسان روح عالم

 انسان غایت ایجادی عالم

 انسان کامل علت بقای عالم

 سریان در همه عالم

 مراتب سه گانه یقین

 نسبت انسان کامل با موجودات

 عالم کبیر و صغیر، انسان کبیر و صغیر

 انسان کامل واسطه فیض الهی

 انسان کامل، اسم اعظم

 قطب عالم امکان

 مظاهر انسان کامل

 ولایت، نبوت و رسالت

 حقیقت محمدیه (صلی الله علیه و آله و سلم) و قطب الاقطاب

 رابطه حقیقت محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) با انبیاء و اولیاء

 مقام محمدی (ص) جامع احدیت و واحدیت 

 رسالت، نبوت و ولایت

 برتری ولایت بر نبوت

 نبوت و ولایت مطلقه و مقیده 

 نسبت جهات سه گانه ولایی، ملکی و بشری در رسول

 خاتم اولیاء نزد محی الدین ابن عربی

 ختم نبوت و ختم ولایت

 خاتمیت در نبوت

 خاتمیت در ولایت

نظرات  (۱۳)

سلام
بابت آماده کردن این مجموعه، واقعا ازتون ممنونم. دستتان را می بوسم.
 التماس دعا
پاسخ:
بر در شاهم گدایی نکته‌ای در کار کرد             گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود   (حافظ)
خیلی از زحماتتون ممنون
ای کاش اطلاعاتی هم از خودتون می گذاشتین
یک درباره ما کم داره
پاسخ:
گرت هواست که با خضر همنشین باشی               نهان ز چشم سکندر چو آب حیوان باش   (حافظ)
سلام. تاریخ آقا رضی لاریجانی را اشتباه نوشتید. ظاهرا سید هم نبوده است
پاسخ:
سلام علیکم
ضمن عرض تشکر از اعلام نظر، منابع مجددا بررسی شد و اشتباهی به نظر نیامد. 
اگر مورد خاصی مدنظر شریف هست بفرمایید تا مجددا بررسی شود.
در مورد سیادت ایشان نیز گفته شده که نسبت آقا سیدرضی با بیست و چهار پشت به امامزاده حمزه فرزند حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) می‌رسد و از این نظر است که همواره او را از سادات عظیم‌الشأن به شمار آورده اند.
استاد سیدجلاالدین آشتیانی و استاد صدوقی سها نیز از ایشان با لقب سید یاد کرده اند.
برای اطلاعات بیشتر به مقاله آراء و احوال سید رضی لاریجانی نوشته امیرسعید الهی منتشره در کیهان اندیشه شماره 62 مراجعه بفرمایید.
سلام! کار بسیار خوبی انجام دادید! واقعا خسته نباشید!
میخاستم بپرسم آیا امکانش هست که محتوای این وبلاگ رو بصورت یک فایل پی دی اف هم برای دانلود قرار بدهید؟!
پاسخ:
و علیکم السلام
امکان ذاتی دارد ولی ممتنع بالغیر است!
محتوای وبلاگ متدرجا بهنگام شده و آثار مرتبط بزرگانی مانند حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله جوادی آملی(دام ظلّه)، علامه حسن زاده (زید عزّه)، مرحوم  سید جلال الدین آشتیانی(ره) و امثالهم (کثّرهم الله) ، ذیل عناوین مربوطه قرار داده می شود.
همچنین مطالب وبلاگ مرتبا در معرض تغییرات ناشی از اصلاحات اشکالات تایپی و ویرایشی نیز هست.
علیهذا ماهیت این وجیزه در ذات خود حائز یک سیّالیّت دائمی است که با هویت ایستای فرمت PDF تقابل دارد.
َ
  • لیاا ترتیبیان
  • دست شما درد نکنه  وتشکر از اینهمه مطالب مفید وقابل دسترس کار بزرگیه انشا الله سالم باشید وهمیشه بامعلو مات درصحنه های اجتمایی بدرخشید
  • غلامرضا گلپور
  • سلام علیکم

        استاد از زحمات شما تشکر مطالب ناب ومفیدی هست بسیار تشکر خدا خیرت بده
                        ارادتمند شما گلپور
    پاسخ:
    و علیکم السلام  ورحمة الله 
    استاد، عرفای معظم عالم اسلام هستند که چشمه های این حقایق ار جاننشان جوشیده و بر قلمشان جاری گشته و از ما هم همین قدر ساخته بوده که در حد همین بضاعت مزجاة، پای این معارف بلند توحیدی را به فضای مجازی بگشاییم تا شاید در میان این همه ظلمات، کورسویی برای طالبان صادق وصالش باشد.

    سلام علیکم
    خیر ببینید ان شاالله تعالی
    عالی است این مجموعه
    پاسخ:
    و علیکم السلام  و رحمة الله 
    عرفای بزرگ شیعه و اساتید گرامی عرفان حوزات علمیه خیر ببینند و دیده اند که ما را به فهم حقایق مأدبة الهی، قرآن کریم، مهمان کرده اند.
    سلام علیکم
    خیلی ممنون و سپاسگزارم نسبت به زحمات شما
    بسیار خوبه که دانلود کتب عرفانی را هم به صورت ورد و پی دی اف قرار دهید.

    پاسخ:
    و علیکم السلام و رحمة الله
    چشم!
    انشاء الله بزودی 
    سلام علیکم. حقیر هم به نوبه خودم تشکر می کنم. اجرکم علی الله
    فقط یک خواهش داشتم و آن این که چون حقیر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در رشته عرفان اسلامی توفیق تحصیل در این رشته نورانی را به حد وسع دارم، لذا تقریبا نیمه دوم سال جدید باید موضوعی را به عنوان پایان نامه ارائه کنم. 
    به دنبال این هستم که قبل از این که اساتید خودشان موضوعی را (که احتمال میدهم بیشتر تاریخی و مقایسه مثلا زندگی فلان عارف قرن سوم با دیگری باشد) ارائه کنند، حقیر زودتر موضوعی مفید که ان‌شاءالله کاربردی و قابل استقاده در آینده برای بقیه هم باشد را شاخصا پیشنهاد دهم. ولی چون موضوعات بسیار زیاد است و عرصه عرفان نظری و عملی بسیار گسترده است، لذا از شما بزرگوار خواهش میکنم چنانچه چند موضوع مفید و مهم را در نظر دارید، معرفی بفرمایید.
    با تشکر فراوان
    پاسخ:
    و علیکم السلام و رحمه الله 
    در مورد موضوع پیشنهادی برای تحقیق به نظر  می رسد بهتر است حتی الامکان موضوعی انتخاب شود که به شما در تحصیل و کاربرد مدل هستی شناسی عرفانی کمک کند ، به عبارت دیگر موضوعی باشد که در چهارچوب آن بتوانید میان همه یا بخشی از امهات مسایل عرفان نظری- نظیر آنچه در این وبلاگ آمده است- ارتباط برقرار کرده و یک شکل فرموله از همان بخش به دست آورید.
    همچنین   توسط آن بتوانید به تدبر در منابع دست اول دینی یعنی قرآن کریم  و روایات معارفی اهل بیت علیهم السلام پرداخته و به فهم آنها نزدیک شوید.
    با این مقدمه انتخاب موضوعاتی جزئی در ذیل مباحث حضرات خمس و مقایسه آن با ظهورات قرآنی در همان زمینه، می تواند برای نیل به مقصود بالا مناسب باشد.
    بهترین مرجع برای استفاده های معارفی از ظهورات قرآنی نیز آثار علامه طباطبایی (ره) به خصوص تفسیر المیزان و کتاب رسائل التوحیدیه هست.
    سلام علیکم
    از راهنماییتون در مورد موضوع پایان نامه بسیار ممنونم/. ان شاء‌الله سعی می‌کنم یکی از موضوعات زیرمجموعه حضرات خمس را برای مقایسه با آیات و روایات انتخاب کنم. احتمالا از اشارات قرآنی که در متون عرفانی بزرگانی چون ابن عربی برای توصیف این اصطلاحات عرفانی هست، بتوان به سرنخ هایی برای ورود دست یافت و سپس از آثار علامه طباطبایی(ره) بهره برد. 
    فقط اگر ممکن است بفرمایید به نظر شما از کدام منابع عرفانی که ترجمه روان و قابل فهم تری برای امثال حقیر دارد استفاده کنم. 
    با تشکر مجدد. موید باشید.

    پاسخ:

    و علیکم السلام و رحمه الله

    توصیه اولیه حقیر تحصیل زبان عربی و کار با متون دست اول عرفانی است که عموما به زبان عربی نگاشته شده اند.

    در غیر این صورت و ضرورت استفاده از متون ترجمه شده اکیدا عرض می کنم از کتبی استفاده بفرمایید که توسط اساتید معظم حوزوی به فارسی تالیف یا ترجمه شده اند. کتاب های عرفانی که صرفا توسط مترجمین (حتی با سابقه و حرفه ای) به فارسی برگردانده شده، نوعا به دلیل عدم آشنایی مترجم با دقایق و لطایف اصطلاحات و تعبیرات عرفانی و شاکله ی کلی این بحوث، چندان قابل استفاده نیستند.

    علیهذا به نظر حقیر حضرتعالی می توانید از کتب حضرت آیت الله جوادی آملی (نظیر عین نضاخ، تحریر ایقاظ النائمین و تحریر رساله الولایه)، کتب عرفانی علامه حسن زاده آملی (نظیر ممدالهمم و بخش های عرفانی کتب هزارو یک نکته و هزار و یک کلمه)، آثار استاد یزدان پناه (مانند اصول و مبانی عرفانی نظری)،  استاد امینی نژاد (نظیر حکمت عرفانی)، مکتوبات علامه حسینی طهرانی(نظیر توحید علمی و عینی و الله شناسی)، نوشته های حجه الاسلام نائیجی (نظیر ترجمه و شرح تمهید القواعد و ترجمه  شرح مصباح الانس) -کثرالله امثالهم- استفاده بفرمایید.

    سلام علیکم
    از راهنمایی و فرصتی که گذاشتید بسیار ممنونم. ان شاء الله سعی خواهم کرد در حد وسع به مواردی که فرمودید عمل کنم. 
    ان شاءالله خداوند بر توفیقات و سعه وجودی تان بیافزاید.
    برقرار و موید باشید
    پاسخ:
    و علیکم السلام و رحمة الله
    خواهش می کنم، کاری نکردیم
    انشاء الله شما هم در راه فراگیری معارف توحیدی که اساس همه معارف است، مستقیم و موفق باشید.
  • مهسا مینایی
  • سلام خدمت مسول محترم سایت ؛ بنده در حال کار روی موضوع عرفان اجتماعی هستم و از حضرتعالی کمک میخواهم تا بتوانم در این کار با سربلندی بیرون آیم. ممنون میشم راهنمایی بفرماید از چه کتب و منابع و سایت ها و ... استفاده نمایم.
    و السلام علیکم
    پاسخ:
    سلام علیکم 
    می توانید نگاه عرفانی به اجتماع را در سفر اول و سوم از اسفار اربعة عارف مفایسه بفرمایید. بحث اسفار اربعة هم تقریبا در همه صحف عرفانی اسلامی وجود دارد.
    وفقکم الله تعالی 
    با سلام
    بنده دارم روی این موضوع تامل می کنم که طریقه عرفانی شیعه با تمرکز بر جهاد با دشمنان خدا چه سابقه ای داشته است.طریقه ای که مقام معظم رهبری با توجه به دفاع مقدس خودمان روی ان تاکید می کند.اگر بتوانیم این طریقه را تبیین کنیم تاثیر زیادی در هدایت نسل جوان و جا افتادن سلوک عرفانی اسلامی شیعی خواهد داشت.اگر مواردی دوستان دارند خوشحال می شوم در همین وبلاگ به اشتراک بگذارید.بسیار از کاری که کردید سپاسگزارم اجرتان با حضرت زهرا"(س) انشالله موفق باشید.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بحث جهاد میان اهل عرفان سابقه ای طولانی و جهانی دارد. 

    در عصر استعمار طریقت های عرفانی درگیری های دامنه داری با استعمارگران داشتند.

    این طریقت ها در مراکش و الجزایر با فرانسه و در اتیوپی و سومالی و نیز در غرب، شمال غرب و شاخ افریقا با ایتالیا و انگلیس مبارزه کردند.

    در مغرب تمام زوایای صوفیه مراکز دفاعی در برابر هجوم و اشغال‌گری اسپانیا و پرتغال بودند.

    صوفیان مرکز و شمال آفریقا به خصوص در لیبی نیز در اوایل قرن بیستم در مبارزاتی طولانی با فرانسه در صحرا و لیبی با ایتالیایی‌ها درگیر بودند.

    در همین دوران اهل تصوف در سومالی، در برابر اشغالگران اتیوپیایی و ایتالیایی و انگلیسی ایستادگی می کردند.

    مواردی از این دست موضوع کتب و پژوهش های بسیاری بوده و هست که اگر توفیق الهی مدد فرماید بایستی گردآوری و در دسترس اهل تحقیق قرار گیرد.

    در تاریخ کشور خودمان هم نقش تعالیم عرفانی شیعی در جهاد با دشمنان دین کم نیست و نمونه بارز آن را در تشکیل حکومت صفویه به عنوان مقتدرترین حکومت شیعی تاریخ ، می بینیم.

    به هر حال تبیین جنبه های نظری است استکبار ستیزی عرفان شیعی و نشان دادن مصادیق آن در تاریخ و زمان حاضر ، کار خوب و لازمیست که که حضرتعالی به درستی به آن اشاره فرمودید. 

    البته به حول و قوه الهی قدم بعدی در این وبلاگ اضافه کردن بخش عرفان عملی -آنطور که در حوزه های مبارکه علمیه ما تدریس می شود- هست و لعل الله یحدث بعد ذلک امرا.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">